Helena Blavatsky

Η Έλενα Πέτροβνα Μπλαβάτσκι, ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρείας, θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της Εσωτερικής Σκέψης. Γεννήθηκε το 1831 στο Αικατερινοσλάβ της τότε Σοβιετικής Αυτοκρατορίας. Ο πατέρας της ήταν στρατιωτικός ευγενούς καταγωγής από τη Γερμανία, ενώ η μητέρα της ήταν γνωστή συγγραφέας που πέθανε πρόωρα. Η οικογένεια της Έλενα και ο ευρύτερος συγγενικός της κύκλος αποτελούνταν από μορφωμένα και καλλιεργημένα άτομα που κατείχαν κρατικές θέσεις και αξιώματα.
Στην ηλικία των 17 ετών η Έλενα παντρεύτηκε τον κατά 23 χρόνια μεγαλύτερό της Νικηφόρο Μπλαβάτσκι, αντικυβερνήτη του Εριβάν αλλά τρεις μήνες αργότερα το έσκασε με ένα άλογο και ξεκίνησε την περιπλάνησή της στον κόσμο, η οποία κράτησε δέκα ολόκληρα χρόνια. Ανάμεσα σε άλλους προορισμούς, επισκέφτηκε την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα, την Αίγυπτο, τη Γαλλία, τη Μεγάλη Βρετανία, τον Καναδά, τη Γερμανία, το Μεξικό, τη Νότια Αμερική, την Ινδία, τη Σρι Λάνκα και το Θιβέτ, όπου πέρασε δυο χρόνια μελετώντας το μοναχισμό, ασπαζόμενη τελικά το Βουδισμό. Επιστρέφοντας στη Ρωσία, σχετίστηκε με έναν τραγουδιστή της όπερας και φήμες θέλουν να απέκτησε μαζί του ένα παραμορφωμένο παιδί, το οποίο πέθανε σε ηλικία 5 ετών και έκτοτε η Έλενα έπαψε να πιστεύει στο Θεό των χριστιανών. Πάντως η ίδια ισχυρίστηκε πως μετά τον αποτυχημένο γάμο της, ο οποίος ήταν ουσιαστικά λευκός, η ίδια παρέμεινε παρθένα σε ολόκληρη τη ζωή της.
Το 1873 μετανάστευσε στη Νέα Υόρκη, όπου και εντυπωσίασε τους ανθρώπους με τις υποτιθέμενες ψυχικές της δυνάμεις οι οποίες εκτός των άλλων περιλάμβαναν και υλοποιήσεις (τα γνωστά εκτοπλάσματα). Παντρεύτηκε δεύτερη φορά αλλά ξαναχώρισε μετά από λίγους μήνες. Το Σεπτέμβριο του 1875, μαζί με τον Henry Steel Olcott και άλλους ίδρυσαν τη Θεοσοφική Εταιρεία, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα είχε γράψει το διάσημο βιβλίο της «Αποκαλυμμένη Ίσιδα».
Το 1879 έζησε στην Ινδία, όπου τρία χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε η έδρα της Θεοσοφικής Εταιρείας, ενώ στη συνέχεια πέρασε μερικά χρόνια στη Γερμανία, γράφοντας το πρώτο μέρος από το έργο της «Το Μυστικό Δόγμα», το οποίο ισχυρίστηκε ότι έλαβε κατά τη διάρκεια ενός οράματος. Άρρωστη από γρίπη και υποφέροντας από την καρδιά της, πέθανε τελικά το 1891 και αποτεφρώθηκε, με ένα μέρος από τις στάχτες της να ρίχνεται στον ποταμό Γάγγη στην Ινδία. Διάδοχός της στην Ηγεσία της Θεοσοφικής Εταιρείας ορίστηκε η γνωστή Annie Besant.

Το έργο της

Τα γνωστότερα στο ευρύ κοινό έργα της είναι η «Αποκαλυμμένη Ίσιδα» και η «Μυστική Δοξασία». Σε αυτά η Μπλαβάτσκι προσπαθεί να δώσει μια κοσμογονία και εξήγηση του φυσικού κόσμου, της θρησκείας και των ιερών της κειμένων καθώς και πολλών άλλων πραγμάτων μέσα από τη σκοπιά του Εσωτερισμού. Η Θεοσοφία δέχεται πως η Αλήθεια δεν είναι προνόμιο κανενός αλλά βρίσκεται σε όλες τις θρησκείες και σε όλες τις διδασκαλίες σε σπερματική μορφή, μέσα από συμβολισμούς και κώδικες που εάν αποκαλυφθούν και ενωθούν μεταξύ τους, μπορούν να οδηγήσουν σε μια μεγαλύτερη κατανόηση τόσο του φυσικού όσο και του αόρατου κόσμου και μπορούν να οδηγήσουν τον άνθρωπο στη φώτιση και στη Θέωση, που είναι και ο σκοπός της ύπαρξης.
Το έργο της σε πολλά σημεία είναι δυσνόητο και μπορεί να προκαλέσει τη λογική σας σε έντονο βαθμό αλλά αυτό φαίνεται πως είναι μια «ιδιότητα» των πρωτοπόρων και η Μπλαβάτσκι ήταν πρωτοπόρος στον τομέα της, καθώς μεταξύ άλλων ήταν κι εκείνη που προσπάθησε να συνδέσει τον Ανατολικό με το Δυτικό Μυστικισμό, δείχνοντας ότι όλοι οι λαοί έχουν τη Γνώση της όποιας αλήθειας μπορεί να κατακτηθεί στο υλικό πεδίο. Εξαιτίας αυτής της πρωτοπορίας και του ριζοσπαστισμού των ιδεών της αποτελεί μια από τις περισσότερο αμφολεγόμενες προσωπικότητες του Εσωτερισμού. Ακόμη και σήμερα δέχεται σφοδρές επιθέσεις και μια μικρή αναζήτηση στον παγκόσμιο ιστό θα σας βεβαιώσει για του λόγου το αληθές. Σε ό,τι δε αφορά στο ελληνικό παράρτημα του διαδικτύου η κατάσταση είναι ως συνήθως τραγική. Έχει δεχτεί σφοδρές επιθέσεις για την κριτική της στις θρησκείες (σε μια ελληνική ιστοσελίδα μάλιστα την αποκαλούν ψευδοθρησκειολόγο), καθώς και για το απόφθεγμά της ότι η Αστρολογία είναι μια επιστήμη αλάνθαστη εξίσου με την Αστρονομία, αρκεί οι λειτουργοί της να είναι αλάνθαστοι επίσης. Ενώ είμαι βέβαιος ότι και η ίδια είχε υποπέσει σε λάθη όπως και όλοι μας είμαι εξίσου βέβαιος ότι σε πάρα πολλά σημεία, στα περισσότερα μάλιστα, ήξερε πολύ καλά τι έλεγε. Χωρίς να εγκαταλείπουμε τους κανόνες της λογικής, ένα ευρύτερο πνεύμα δεν θα μας έβλαπτε καθόλου και δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι η αρχαία Σοφία διαθέτει περισσότερη… Σοφία από όση νομίζουν οι σύχρονοι. Διότι εάν η επιστήμη εξετάζει τη φυσική πορεία της δημιουργίας του κόσμου, η Εσωτερική Σκέψη εξετάζει την πνευματική του δημιουργία. Εάν οι δυο σχολές διαθέτουν επαρκές πνεύμα, μπορούν εύκολα να καταλάβουν ότι αλληλοσυμπληρώνονται, καλύπτοντας η μια τα κενά της άλλης και απαντώντας η μία στα ερωτήματα που η άλλη θέτει.
Μέσα από μια τέτοια διαδικασία μπορεί κανείς να καταλάβει γιατί η Μπλαβάτσκι είναι εξίσου απαραίτητη με τον Αϊνστάιν, ο καθένας από τη δική του πλευρά.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: