Η Καμπάλλα, από τότε που την ξαναθυμήθηκα, αποτελεί για μένα καθημερινή ενασχόληση της σκέψης μου: μου είναι δύσκολο να περάσει έστω και μία ημέρα χωρίς να την μελετήσω ή να σκεφτώ για αυτήν. Είμαι απόλυτα βέβαιος πως οι συνδέσεις που επιχειρώ να κάνω δεν θα είναι πάντοτε σωστές αλλά αυτή τη φορά συγχωρώ τον εαυτό μου. Ο δρόμος της Αλήθειας είναι στρωμένος με λάθη αλλά η Καμπάλλα είναι ένα ζωντανό σύστημα που σίγουρα θα μου υποδείξει που έσφαλα. Σε τελική ανάλυση, ίσως και να είναι καλύτερο να κάνει λάθη κανείς από το να μην ασχολείται καθόλου και παθητικά εντελώς να διαβάζει όσα οι άλλοι προβληματίστηκαν για να βρουν. Αυτός δεν είναι ο δικός μου ο δρόμος και με χαρά θα δεχτώ να με διορθώσει οποιοσδήποτε κατέχει σημαντικότερες γνώσεις από τις δικές μου. Για αυτό το λόγο, ιδιαίτερα στη νέα κατηγορία «καββαλιστικές σκέψεις», θα ξεδιπλώνω τη συλλογιστική και τους προβληματισμούς μου επάνω στην Καμπάλλα. Κάποιοι μπορεί να είναι ασήμαντοι για εκείνους που ξέρουν, κάποιοι άλλοι ίσως να έχουν κάτι σημαντικό να πουν. Πετώντας το βελάκι στον στόχο δεν θα τον πετύχουμε πολλές φορές αλλά κάποιες άλλες ίσως και να φτάσουμε πολύ κοντά…
Εδώ και δύο ημέρες με προβληματίζει η ομοιότητα των ονομάτων των Αρχαγγέλων του Κέτερ και του Μαλκούτ. Σε αντίθεση με τους περισσότερους Αγγέλους, των οποίων τα ονόματα καταλήγουν σε -ελ ή -ηλ, οι δύο αυτοί Αρχάγγελοι έχουν την κατάληξη -ον. Μέτατρ- ον είναι η Αρχαγγελική συνείδηση του Κέτερ και Σανταλφ- όν είναι του Μαλκούτ. Η κατάληξη αυτή δεν είναι παράξενη ή σπάνια στην εβραϊκή γλώσσα, αφού υπάρχουν αρκετά ονόματα ή τοπωνύμια που την περιέχουν: Συμεών, Γεδεών, Ζαβουλών και αρκετά άλλα. Εάν επικεντρωθούμε όμως στον κάθε Αρχάγγελο και στη θέση του επάνω στο Δέντρο της Ζωής, ίσως και να αντιληφθούμε ότι η επιλογή δεν ήταν καθόλου τυχαία.
Καταρχήν βρίσκονται και οι δύο στη μεσαία στήλη ή στήλη ισορροπίας: Το Κέτερ είναι στην κορυφή και αντιπροσωπεύει την περισσότερο υπερβατική μορφή του Θείου που μπορεί να γίνει αντιληπτή και το Μαλκούτ αποτελεί τη βάση της στήλης ισορροπίας, το υλικό πεδίο και το ίδιο το Κέτερ σε χαμηλότερο επίπεδο. Πάνω από το Μαλκούτ βρίσκεται το Γεσούντ, το οποίο έχει αντιστοιχηθεί και με το Άγιο Πνεύμα, πιο ψηλά το Τίφαρετ, ο Θυσιασμένος Υιός του Θεού και πιο πάνω ακόμα, κρέμεται στην άβυσσο η αόρατη Σεφίρα Ντάατ, που αντιπροσωπεύει τη συνειδητότητα και τη Γνώση. Αυτά ως προς τα Σεφιρώθ. Ας δούμε μερικά πράγματα για τους δύο αυτούς ισχυρούς Αρχαγγέλους.

Μέτατρον και Σανταλφόν

Ο Μέτατρον είναι ένας αρκετά μυστηριώδης Αρχάγγελος που κάτω από την Εξουσία του Εχεγιέ, κυβερνά τα Χαϊόθ Χα Καντές, τα Άγια Ζώντα Δημιουργήματα που κανείς ζωντανός άνθρωπος δεν μπορεί να δει. Σύμφωνα με κάποιες εβραϊκές παραδόσεις, ο Προφήτης Ενώχ, γνωστός για το περίφημο εξωκανονικό βιβλίο του, μετέστη στους ουρανούς χωρίς να πεθάνει, αφού πρώτα είχε κατανοήσει όλα τα μυστήρια του Ουρανού και της Γης και «έγινε» ο Αρχάγγελος Μέτατρον, ένας από τους ψηλότερους Αγγέλους με 36 ζεύγη φτερών και χιλιάδες μάτια, μεσολαβητής μεταξύ των ανθρώπων και του Θεού.
Από την άλλη ο Σανταλφόν, σύμφωνα με τον Μακ Γκρέγκορ Μάδερς είναι ένα «θηλυκό» Χερούβ, επίσης από τους ψηλότερους Αγγέλους, υπεύθυνος για τη διαφοροποίηση του φύλου στα έμβρυα και αδερφός (ή αδερφή) του Μέτατρον. Επίσης (και αυτό είναι το εξαιρετικά ενδιαφέρον), υπάρχει η άποψη ότι είχε ενσαρκωθεί στην προσωπικότητα που είναι γνωστή ως Προφήτης Ηλίας, ο οποίος σας θυμίζω ότι επίσης ανελήφθη στους ουρανούς χωρίς να πεθάνει.
Θα έχετε παρατηρήσει ότι υπάρχουν αρκετές ομοιότητες ανάμεσα στους δύο αυτούς Αρχαγγέλους: θεωρούνται ως ιδιαίτερα ψηλοί, είναι αδέρφια, είχαν ενσαρκωθεί σε Προφήτες οι οποίοι ανελήφθησαν στους ουρανούς χωρίς να πεθάνουν και βρίσκονται στα «άκρα» της στήλης ισορροπίας. Μια σημαντική τους διαφορά είναι πως, σε μια τουλάχιστον άποψη, ο Σανταλφόν στην ουσία πρέπει να προσφωνείται με το θηλυκό γένος.

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

Στην Καμπάλλα τίποτα δεν είναι τυχαίο ακόμα και αν δεν το κατανοούμε. Οι ομοιότητες αυτές προφανώς έχουν κάτι να μας πουν. Χωρίς να ισχυριζόμαστε ότι οι σκέψεις που θα ξεδιπλώσουμε αποτελούν και την αλήθεια ή έστω μια σημαντική γνώση, θα τις παραθέσουμε ελπίζοντας και όχι για λόγους εγωισμού ή προβολής να είμαστε σωστοί στις σκέψεις μας.
Η ταύτιση των δύο Αρχαγγέλων με γνωστούς Προφήτες του ανθρώπινου γένους μπορεί να υποδηλώνει ότι ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να επιστρέψει εκεί από όπου ξεκίνησε. Μπορεί να ενωθεί με το Θείο, να απορροφηθεί από τον Εχεγιέ και να ξαναγίνει Άγγελος, όπως αναφέρουν αρκετές παραδόσεις. Η πνευματική εμπειρία που αποδίδεται στο Μαλκούτ είναι το όραμα του Άγιου Φύλακα Αγγέλου, που στην ουσία είναι ο Ανώτερος Εαυτός και αυτό μας μοιάζει ως ένα αρκετά επιβεβαιωτικό στοιχείο στη σκέψη που αναφέραμε παραπάνω.
Μέσα από τη γνωριμία μας με τον Υιό του Τίφαρετ, διαμέσου της Ντάατ (συνειδητότητας) μπορούμε να φτάσουμε στο Κέτερ: Ο Σανταλφόν μπορεί να γίνει Μέτατρον, ο Ηλίας Ενώχ και το υλικό πεδίο μπορεί να εξυψωθεί στο Θείο, του οποίου αποτελεί ουσιαστικά την εκδήλωση στο μορφικό πεδίο. Η παράδοση της Εκκλησίας ότι οι δύο Προφήτες «θα επιστρέψουν» προφανώς δεν αναφέρεται στην κυριολεξία της έκφρασης αλλά εννοεί ότι η διαδικασία της Θέωσης που αναφέρθηκε παραπάνω δεν είναι μια απλή θεωρία αλλά μια «πρακτική» που συμβαίνει και θα συμβαίνει, μια δυναμική διαδικασία στην οποία «μετέχουν» ο Πατέρας (Κέτερ), ο Υιός (Τίφαρετ) και το Άγιο Πνεύμα (Γεσούντ), διαμέσου της συνειδητότητας (Ντάατ)…

Advertisements